De barn som gjort experimentet är 2,5 år och de var 3 stycken i gruppen. För att komma åt barnens förkunskaper fick vi göra experiment och upptäcka med hjälp av vatten och sugrör. Barnen blåste i sygröret som var en liten bit i vattnet. De upptäckte ganska snart att det blev bubblor och ville gärna känna på ytan/hinnan runt bubblan. Ytan sprack sönder och hinnan var upplöst. Vissa upptäckte att det fanns fria ytor bland bubblorna och stack ner sugröret där och började genast att blåsa bubblor där.
Efter att barnen fått undersöka och upplevt kring ytspänning, skulle de via en concept cartoon återberätta för sina kompisar vad de har upplevt i experimentet. Barnen följde bilderna och reflekterade tillsammans. Man kunde tydligt se hur barnen var glada och samtalade om sin lärprocess i experimentet. Barnen kom fram till att det var många bubblor i vattnet både små och stora. Bubblorna står på vattnet. De berättade att bubblorna sprack sönder när de tog på dem.
Därefter fick barnen hälla medel i vattnet. Barnen upptäckte ganska snart att det blev mycket mer bubblor när de blåste i sugrören och att de ej gick sönder lika lätt. Medlet förändrade bubblorna. Barnen utforskade bubblorna, dess yta genom att ta upp i handen och titta på dem.
Barnen fick även använda sig av en speciell modell som de stoppade ner i en hink med vatten och medel. De upptäckte att det blev mönster i modellen. En spänning mellan väggarna och pekade på ytspänningen som drog ihop sig till en liten yta i mitten av modellen.
Förskolan skall sträva efter att varje barn -utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,-utveckla sin förståelse för naturvetenskap. (Lpfö-98/10)
Vilket härligt experiment där barnen får uppleva och utveckla en naturvetenskaplig kunskap.
SvaraRaderaHar själv arbetat mycket med bubblor den senaste tiden.Det som är bra med bubblor är att barnen får använda sig av flera sinnen. Bubblor är lite magiska och lockar till nyfikenhet.
Lycka till med arbetet :) Annika Eliasson
Jag håller helt med Annika E att det var en intressant följd av olika experiment, men du beskriver, i inlägget, vad barnen gör och i viss mån upplever/upptäcker.
SvaraRaderaVilka kommentarer hade barnen? Vad gjorde du, vad sade du? Vilken roll hade du under tiden som barnen arbetade? Det hade varit mycket intressant att fått ta del av det också.