Utomhus ser jag hur barnen"leker" i vattenpölen, hur de provar vilken spade som får upp mest vatten och sedan använder den till att fylla hinken om och om igen, på gungbrädan provar de att sitta på olika sätt så de får jämvikt och kan gunga. Tänk första gången ett barn får fart på gungan alldeles själv, vilken lycka!!
Inomhus konstruerar barnen olika saker med duplo, lego, träklossar, kartonger, lim, färger m.m. och undersöker olika tekniker, hur materialet kan användas. Barn testar och vi vuxna behöver se det som utvecklande att barn vill prova på olika sätt för att sen själva komma fram till resultatet. Jag har ett exempel då en flicka på fem år ville göra ett armband med hjälp av indianpärlor och tejp. Jag förstod att det inte skulle hålla, men sa inget. Hon gjorde ett jättefint mönster med pärlor i dubbla rader. När hon sen höll upp det sa hon: "- Pärlorna kommer nog ramla av." Jag frågade hur hon tänkte göra nu och då sa hon att hon nog behövde en tråd. Det var svårt att veta hur tråden skulle träs för att behålla det fina mönstret så det hjälpte jag henne med. Nu hade hon lärt sig en ny teknik.
När jag ser på tekniska hjälpmedel som dator, digital/videokamera och mobiltelefon så kan barnen ofta mer än vi vuxna. De är nyfikna, provar sig fram och lär sig fort hur sakerna fungerar. Jag ser min svärmor framför mig som är helt chockad över vad vår 3-åring kan. Det är han som sätter på datorn och får igång spelen och han som visar hur kameran och dvd:n fungerar. Jag känner själv att jag är långt efter utvecklingen nu när det kommer nya saker hela tiden.
/Anneli
Visst är det fantastiskt med all teknik och naturvetenskap som vi omger oss med men inte tänker på! Precis som du ser jag mer episoder då barn testar för att hitta lösningar. Jag är mer "naturvetare" nu än förut. Senast idag gick jag på naturpromenad med mina 07or. Tänk vad mycket de hittar och vad mycket jag faktiskt kan ge dem kunskap om och de mig genom sina tankar och funderingar.
SvaraRaderaDet ex med armbandet är ju klockrent! Vi vet att det inte går men vi uppmuntrar och låter barnet själv utforska!!!
//Jörel
Håller med er om den fortskridande tekniken som vi inte hinner med, men som våra barn tycker det är den enklaste i världen. Som pedagog och vuxen tillsammans med barnen utforska och experimentera de olika teknikerna och materialen som finns i vår omgivning är en givande utveckling. I vår miljö på förskolan/skolan kan barn tillsammans med pedagoger/lärare få pröva och hålla på tills de kommer på hur slutresultatet blir.
SvaraRaderaDet är en spännande utveckling vi lever i. :)
Annette
Positiv att få ta del av att du nu upplever att du själv fått ett större intresse för hur barn hittar lösningar och att du är mer nyfiken nu på begreppen inom NvTek.Tänk vad en kurs ändå kan bidra till! :-) Så bra att du lyckades låta flickan upptäcka sitt pärlproblem själv! det är svårt att vara tyst, men jag tror precis som du att just det hjälpte flickan till insikt om att det behövdes något annat än tejp.
SvaraRadera