fredag 15 april 2011

Experiment - ytspänning

Experimentet gjordes på min VFU-plats med 2-3 åringar. Jag hade med två barn åt gången vid tre olika tillfällen.

Jag började med att visa en bild ur en bok och frågade barnen vad de såg på bilden. Bilden visade ett fyllt vattenglas där man tydligt såg ytspänningen som en bubbla över glaskanten. det låg mynt i glaset också, experimentet gick ut på att höja ytan genom att lägga i mynt och till slut få syn på fenomenet. Det barnen la märke till först var mynten. -Pengar! utbrast de. Jag frågade om de såg något mer och det var ett barn som sa att det låg ett lock på glaset. Ingen nämnde att det var vatten i glaset.

Sedan fick de varsitt glas som jag fyllde med vatten så att det var 1cm. kvar upp till kanten. Barnen fick lägga i glaskulor för att se vad som hände. Det var spännande att se vattnet höjas, eller "bli mer" som de uttryckte det. En del barn var försiktiga, andra bara öste i kulor. När vattnet närmade sig kanten släppte de i kula för kula tills vi såg "locket" på glaset. De sa inte så mycket, men jag såg på ansiktsuttrycken att de funderade. - Hur kan det bli så, frågade jag? Alla var tysta utom ett barn som tittade på mig och sa som att det vore självklart: - Vi har ju hällt i för mycket vatten! Jag förklarade att "locket" kallas för ytspänning. Vi tittade lite till i experimentboken och jag visade barnen skräddaren, att det finns djur som går på ytspänningen. Det var spännande.


Referens

Berger, U (2006) Kul experiment att göra hemma. Stockholm: Berghs förlag AB

/Anneli

3 kommentarer:

  1. Hej! det är mysigt att läsa barnens kommentarer, de är så givna och helt självklara. / Liselott gr 1b

    SvaraRadera
  2. Visst är det spännande att göra experiment med barnen. Det är så kul att höra deras hypoteser. Bra experiment tips! Tack!

    SvaraRadera
  3. Ett val av experiment som på ett tydligt sätt synliggjorde ytspänningsfenomenet.

    SvaraRadera