Förskolans uppdrag är enligt läroplanen(Lpfö98)en verksamhet där vi ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Att barnen utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen och utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.
Ginner & Mattsson (1996) beskriver om att vi har mängder med teknik omkring oss men tar den ofta given och lägger knappt märke till den. De beskriver också om hur vi förvandlar och omvandlar människans livsmiljö med verktyg. Vi uppfyller olika behov, utvecklar färdigheter och kunskaper i en problemlösande process. Människan placerar konstruktioner och föremål mellan sig och sin omgivning.
Barn är nyfikna av sig, funderar och frågar om saker som händer i deras närhet. Jag kan uppleva barnen på förskolan som vetgiriga forskare som behöver hjälp till att kunna sätta ord på det de upplever i sin vardag. Begrepp och ord blir viktiga och hur vi formar miljön och pedagogernas förhållningssätt till utforskande arbetssätt. Barnen behöver oss pedagoger som vågar uttrycka sig mer i vetenskapliga begrepp och ord.
Det var som när ett av barnen inte ville vara med på dagens samling, som jag frågade om han ville vara med och göra iordning frukten. Han tar en kniv och börjar kära äpplen och han delar dessa i små bitar och tar bort kärnhuset och utbrister - varför finns det kärnor för? Det blir en diskussion om vad kärnor har för inverkan på äpplet och jag frågar om han tror att det kommer att växa äpplen om vi planterar några av kärnorna. Han säger - nej! då måste vi ju ha massor av vatten.
När vi samtalar med barnen och ställer frågor får vi vetskap om barnens vardagsbegrepp som vi kan utveckla till naturvetenskapligt tänkande.
När barnen bygger t.ex. en koja av kuddar, ett torn eller en parkeringsplats med klossar eller snickrar ihop något, så ser man hur de tillägnar sig en konstruktions metod som de lär sig att använda sig av flera gånger vid olika tillfällen. Som när ett barn hade snickrat lite ett par gånger och en dag vid snicken fick han en ide om att man kunde ju göra en ritning till det man vill bygga,- ja då vet man vad man ska göra när man bygger.
Planterade ni en kärna trots att det behövde "massor" med vatten?
SvaraRadera