tisdag 29 mars 2011

Genomförande om ytspänning


Med fyra stycken femåringar har jag genomfört flera moment som en lärprocess i fenomenet ytspänning. Jag har utgått ifrån skräddaren som kan gå på vatten, där jag ville skapa en förundran och nyfikenhet inför detta fenomen.

Genom att ta reda på barnens förförståelse om de hade kunskap om att skräddaren kan gå på vatten, så hade jag med mig foton på skräddaren vid första tillfället och de fick frågan om vad skräddaren kan gå/stå på. De diskuterade om att han går ju på stenar och gräs. Vi tittade på flera foton när en av barnen utbrister att insekten går ju på vatten. Det blev en förundran över att skräddaren faktiskt kan gå på vatten.

Vid andra tillfället gjorde vi ett experiment där barnen skapade egna skräddare av material. Barnen fick ha tillgång till både piprensare och sugrör där de testade sig fram hur de skulle gå tillväga för att få ihop en skräddare. Barnen upptäckte att med piprensare kunde man lätt böja till formen men att skräddaren sjönk. Med sugrör fick man tejpa för att skräddaren skulle hålla ihop och den flöt på vattnet. På ett lekfullt sätt fick barnen vara med om att göra egna skräddare, där de fick upptäcka, undersöka och fantisera om skräddaren i vattnet. Där de sen lekte med dessa och berättade för varandra om hur många ben de hade och hur de gick på vattnet.

Vid tredje tillfället utgick jag ifrån en concept cartoon som visade foton, som jag tog när barnen experimenterade, på det som barnen hade gjort och här reflekterade vi över vad som hände med de skräddare som barnen hade skapat. Jag ställde också frågan utifrån barnens förståelse som de kommit fram till att skräddaren går på vattnet.
Barnens hypoteser blir till dessa påståenden.

Varför kan skräddaren gå på vatten?
- Vattnet känner inte att han går på vattnet
- Han är så lätt
- Vi är för tunga
- Han har ben

Jag använde mig av material av olika slag för att skapa ett intresse hos barnen för ett fenomen där skräddaren kan gå på vatten. Elfström, Nilsson, Sterner & Wehner-Godée (2009) beskriver om att man ger alla en möjlighet att starta i det konkreta istället för det abstrakta i materialet.

Leken blev det centrala i deras upplevelser av att testa skräddaren som skapats av material. Barnens diskussioner i leken skapade samspel som utvecklade tanken för att skräddaren faktiskt kan gå på vatten.
Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel utforskande och skapande men också genom att iakta, samtala och reflektera (Lpfö98/10)

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att barnen väckte sin nyfikenhet kring skräddaren och att barnens diskussioner i leken skapade samspel. De utvecklade sin kunskap genom att få undersöka själva och utforska med sin egen skräddare. Lycka till med arbetet.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig om att såväl lek och kreativitet som fascination fanns med i ditt genomförande. Har du tänkt på att det endast var ett av barnen som fokuserade på vattnets egenskap (ytspänning)medan de andra hade sitt fokus på Skräddarens utseende och funktion.
    Var det något av barnen som frågade varför den kunde gå på vattnet? Eller du kanske vid något tillfälle försökte få barnen att fokusera mot detta, även om det inte framgår av din beskrivning.

    SvaraRadera