onsdag 18 maj 2011

utvärdering i genomförandet med skräddaren

Individuell dimension
Genom upplevelsen av att få se skräddaren på bilder, göra egna skräddare och sen reflektera över sitt eget och andras upptäckter, tillägnade sig barnen ett individuellt lärande om att denna insekt klarar av att gå på vatten. De fick även insikt om de olika materialens funktion och att det är lättare att göra en skräddare med sugrör. Alla fyra barnen valde till sist att göra en sugrörsskräddare.
- Han kan ju gå på vatten!
- Min skräddare kan flyta även fast han tappat ett ben
- Jag vet varför skäddaren kan gå på vatten, han är ju så lätt
- Piprensarskräddaren sjönk men suggrörsskräddaren flyter

Interpersonell dimension
I dialog med varandra uttryckte barnen verbala tankar när de diskuterade om bilderna med skräddaren, när de experimenterade med olika material och när de berättade för varandra om vad de upplevt genom att de fick titta på fotografier tagna i deras skapandet av varsin skräddare, som utformats som ett concept cartoon. De hjälptes åt att hålla åt varandra när de skulle tejpa sugrören och de berättade för varandra om hur de hade fått skräddaren att hålla ihop och de testade även varandras teknik.

Institutionell dimension
Möjligheten och tillåtelsen för barnen att få utforska, testa och även leka i vattnet med de färdiga skräddarna, är en förutsättning, där de också fick tid till att vara här och nu i sin upplevelse med det material som erbjöds att utforska i.

1 kommentar:

  1. Bra nu blev det några fler kommentarer som fokuserade mer på varför skräddaren kan gå på vattnet.fortsätter du härifrån har du och barnen en bra förståelsegrund inför fortsatta upptäcker kring just vattnets ytspänning.
    utmärkt att du också använda dessa tre begrepp för att synliggöra de olika skeendena.

    SvaraRadera